Op 23 oktober organiseerden we de derde editie van andersOmdernemen met als thema “De Maashorst onderneemt”.
Na geslaagde edities in 2016 bij D’n Office en in 2017 bij Natuurbegraafplaats Maashorst, werd het ook nu weer een succesvolle bijeenkomst met tal van interessante sprekers.
Download hier de presentaties >>>
Bekijk hier alle foto’s op onze Facebookpagina >>>
Lees hieronder het complete verslag.
We kunnen absoluut spreken van een geslaagd evenement. De opkomst was goed, met ruim 150 ondernemers was het event uitverkocht, en ook de evaluatie leverde heel veel positieve reacties op. Bij ontvangst op de locatie van Derks Bedrijfswagens in Uden, kon iedereen alvast genieten van een drankje en een praatje maken. In de hal waar normaal de bedrijfswagens staan, was nu door Toonen Partyverhuur een prachtig terras neergezet. Allemaal onder toeziend oog van de opgezette Wisent Shogun van Stichting Maashorst in Uitvoering.
Om half 5 was het tijd om te beginnen en namen de deelnemers plaats in de zaal. Dagvoorzitter Nico Verheijden van DAVID Raakt opende de middag en zei uit te zien naar een interactieve middag. En dat werd het! Met rode en groene kaartjes konden de gasten tussen de lezingen door hun mening geven op stellingen van de sprekers. Mede door het voortreffelijk beeld en geluid van Multi Sound was de hele middag goed te volgen. Het was soms wel wat warm in de zaal, maar dat zal de energie van de Maashorst zijn geweest.
Wethouder van Landerd Hans Vereijken trapte af en vertelde wat meer over de potentie van de Maashorst en de waarde van het merk Maashorst. Aan de hand van het voorbeeld over “Vakantiepark Roompot”, wat in Schaijk komt, lichtte hij toe dat menig ondernemer in de regio mee gaat profiteren van de groei.
Om als onderneming aantrekkelijk gevonden te worden, is goed gastheerschap essentieel. Met een boeiende theorie en mooie voorbeelden vertelde Johan Lammers hoe je dat aanpakt. Zijn mini masterclass boeide van begin tot eind en gaf de aanwezigen de nodige handvatten.
Daarna was het de beurt aan twee ondernemers die hun onderneming in de Maashorst hebben. Alice van den Broek van Charme Camping hartje Groen en De Boshut trapte af met haar verhaal onder het motto “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”. Samen met haar man Joep gooide zij het roer van het ene op het andere moment om en gingen beiden vanuit het onderwijs op de camping aan de slag. Met veel tot de verbeelding sprekende foto’s, liet ze zien wat zij in twee jaar tijd bereikt hebben.
Direct daarna kwam ervaren ondernemer Maarten van Kempen aan het woord. Hij begon met een bedankje aan Alice die hem het mooie van beginnend ondernemerschap nog eens illustreerde. Maarten is bekend van Fitland, kliniek ViaSana en de Wellnessboot. Maar ook midden in de Maashorst is hij actief. Zijn boeiende verhaal ging over een project wat hij startte met Dichterbij en Avans Hoge school. Door omstandigheden viel een van beide partners weg en moest hij plan B opzetten. Een beschikbare subsidie bracht de uitkomst. Nico sprong daar na afloop direct op in met de stelling of iedere ondernemer een “Plan B” achter de hand moet hebben.
Na deze intensieve, eerste ronde kon iedereen op adem komen en genieten van het heerlijke buffet. Catering & Keurslager Van Kraaij uit Schaijk zorgde ervoor dat niemand te kort kwam. We hebben menig bezoeker meerdere keren naar het buffet zien lopen. Tegelijkertijd presenteerde Patriek Albers van i4C Company en Twan van Zandvoort van ElkeDagBij hun bedrijven met een informatiestand. Het was goed te zien dat een hapje met een praatje werd afgewisseld. Na een uurtje werd iedereen verzocht terug te gaan voor het tweede deel van de (ondertussen) avond.
Rasentertainer (spreker) en auteur Jos Burgers weet met zijn verhaal over “De wet van Snuf” de lachspieren aardig te trainen. Maar vergis je niet, Jos zijn verhaal bevatte vele concrete voorbeelden, waar ondernemers morgen direct mee aan de slag kunnen. Een vermakelijk begin van de tweede helft.
Aan het eind van het programma nam dagvoorzitter Nico zelf het woord voor het laatste onderdeel: de speed start-up. Een interactieve vorm van ideeën genereren waarin groepjes van 4, met iedere een eigen rol, samen binnen 8 minuten een of meer ideeën lanceren over wat we als ondernemers in of rondom de Maashorst kunnen doen. Een geslaagd experiment. De resultaten worden verzameld en later opgepakt door Stichting Maashorst in Uitvoering.
Conclusie: We kunnen terugkijken op een geslaagd event!
Hoe verder?
Iedereen wil altijd graag de presentaties nog eens zien. Dat kan! Je kunt ze hier downloaden.
En dan: De Maashorst Onderneemt écht!
Dat gaat de Stichting Maashorst in Uitvoering op zich nemen. We hebben ze natuurlijk al op het event gezien (en gesproken) met de bus en de wisent. Zij gaan een vervolg geven aan de uitkomsten van de speed start-up sessie die resulteerde in de vele geeltjes. Binnenkort meer hierover.
Wat resteert is nogmaals iedereen te bedanken voor ieders fantastische bijdrage:
Twan van Zandvoort, ElkeDagBij, Nooit meer zelf boekhouden
Jack Derks, Derks Bedrijfswagens Uden
Geert van Kraaij, Catering & Keurslagerij Van Kraaij Schaijk
Thijs Toonen, Toonen Partyverhuur
Patriek Albers, i4C Company
Event partners en sponsors bedankt!
Dagvoorzitter Nico Verheijden, David raakt
Ferry Peters, Multi-Sound (beeld, licht en geluid)
Patricia van Dorst, Time4Gifts (cadeau sprekers)
Huibert Bijland, RAST35 (goodiebag)
Hans Koster Fotografie
Rabobank Oss Bernheze (sponsor)
En natuurlijk de Stichting Maashorst in Uitvoering